fredag 7 juni 2013

Förlossningsberättelse del två

När vi kommer in genom dörrarna till förlossningen på Eksjö bb kommer Annelie emot mig. Hon är undersköterska på bb och jag har hennes barn på fritids. Mie hade talat om för mig att hon hoppades jag skulle komma in i helgen eftersom hon jobbade. Jag tänkte att det skulle bli pinsamt och jobbigt att känna igen någon när man ska föda barn, men det kändes inte alls så. Annelie kramade om mig och frågade hur jag mådde. Ja, vad svarar man på det i ett värkarbete ?
Vi blev visade in i ett förlossningsrum, sedan ville de att jag skulle lämna urinprov. Efter toalettbesöket fick jag äntligen lägga mig ner. Ctg kopplades på och vi blev inskrivna , klockan är nu 16.40. Efter en liten stund kommer Annelie in med vatten, saft och ngn slags näringsdryck eftersom jag knappt ätit ngt de senaste dygnet försökte de få i mig den, men usch va äcklig den var! Tjock coca cola liknande som smakade som en blandning av nyponsoppa och cola.. Efter en stund med ctg kommer barnmorskan Caroline in, underbar person känner vi direkt. Pratar, förklarar, undrar och skojar. Hon gör en undersökning för att kolla hur öppen jag är. Det visar sig att jag är öppen hela 5 cm och att tappen är helt utplånad. Hon känner även att bebis är fixerad och en buktande hinnblåsa.
Ctg visar normala värden och bebisens hjärta slår fint hela tiden.
Vid 17.30 får jag äntligen lite smärtlindring. Caroline frågar om jag vill ha bad och lustgas vilket jag tackar mer än ja till. Under tiden som badet görs i ordning får Oskar mat, själv är jag inte alls sugen. Att bada och ta lustgas är otroligt skönt. Caroline säger att vi är de enda som är på förlossningen så de kan vara hos oss hela tiden om vi vill, men Oskar och jag väljer att ringa på klockan om vi vill något. Efter ett tag i badet känner jag en otroligt tryckande känsla, som man behöver bajsa. Oskar vill att vi ringer vilket jag gör. Bm studenten Pantea kommer in och säger att det inte är ngn fara utan att det är normalt. Sedan kommer Caroline och Annelie oxå in och vi lyssnar på bebisens hjärta. Det tickar på fint så jag stannar i badet ytterligare ett tag, får lite blöta handdukar att badda pannan med. Efter en timme badet blir trycket starkare och det blir som jag måste trycka på. Känner att jag inte vill bada mer. Får hjälp med den fula blå skjortan och får lägga mig igen och ctg kopplas på. De sätter även nål i handen och tar ngt test. Efter en stund vill jag lägga mig på sidan istället för på rygg. Ungefär här ngn stans går Oskar som fortfarande är klädd i arbetskläder ner till bilen för att hämta våra väskor. Under tiden han är borta får jag hjälp genom värkarna genom att Caroline, Annelie och Pantea trycker händerna mot ryggen. Någon av dem är hela tiden hos mig medens Oskar är borta. Det känns tryggt. Tanken var att Oskar skulle låna duschen och byta om men jag behöver honom nu, så han avaktar. De visar honom hur han ska trycka mot min rygg för att hjälpa mig genom värkarna. Jag tycker dock inte Oskar trycker tillräckligt hårt och blir arg.
Vid 20.00 ber Caroline mig att lägga mig på rygg igen så hon kan göra en undersökning. Motvilligt rullar jag över. Det visar sig att jag är öppen 9 cm nu med bara en liten kant. Under undersökningen går vattnet och direkt får jag krystvärkar. Har ca 2-3 på 10 min och fy fasen vad jobbigt det var. Efter en stund vill jag sätta mig upp eftersom jag får ont i svanken. Efter 40 min är jag helt slut, blir baddad med kalla handdukar i pannan och får hjälp med mottryck av Annelie och Pantea. Oskar trycker minhaka mot mitt bröst.
21.00 tittar jag på klockan, är helt slut! Säger att jag inte orkar mer och att de får ta bebisen med sugklocka. Vilket de inte gör, de kan inte sätta en sådan nu. Känner mig uppgiven, Oskar tänker att den där ungen kommer aldrig ut och jag har samma tankar. Gång på gång får jag höra att huvudet syns och att bebisen har lite hår. De hejjar på mig och peppar. Annelie trycker på min mage eller rättare sagt hänger. Och plötsligt under en krystvärk ser jag att något glider ur mig med en väldigt fart och ett stort plask som gör att Caroline, Annelie och Pantea blir dyngsura.
Klockan 21.20 föder jag fram en liten flicka och direkt fylls rummet av hennes skrik och Oskars och min blick möts, förvånade! Jag säger är det en flicka!? Både oskar och jag var ju säkra på en pojk. Men det är en dotter, vår dotter. Hon får 10-10-10 på apgarskalan. De lägger upp henne på min mage och efter en stund får Oskar klippa navelsträngen och hon kommer upp på mitt bröst. Direkt bajsar hon i min hand och ligger sedan och kikar på oss innan hon letar efter mitt bröst och börjar suga.
21.31 kommer moderkakan ut. Den bedöms vara hel vilket senare visar sig inte stämma då de missat en yttepytte liten bit. Sedan sys jag innan vi blir lämnade ensamma för att knyta an till vårt barn, vårt älskade lilla bus, vår dotter.
Vid 23-tiden ringer vi på klockan och natt personalen kommer in för vävning och mätning innan vi får flytta över till bb. På vägen får Oskar sätta upp en rosa nål på en tavla, den 13 april föddes bara ett barn på Eksjö bb och det var vårt. Sedan får vi den berömda brickan med rosa servetter och det är dags att ringa och skicka sms till alla för att berätta.

13/4-13 kl. 21.20 3625 gram och 52 cm - det vackraste vi gjort. Olivia Axelsson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar